previous next

همسفر ياب

همسفر ياب

معرفي مشترك سازي وسائل نقليه

تاريخچه:

استفاده‌ي مشترك از وسيله نقليه شخصي مقوله‌ايست كه به جز اطلاع‌رساني، بايد بسترسازي فرهنگي به كارگيري آن را نيز فراهم كرد و اين نياز به پشتوانه‌ي فردي و جمعي دارد.
فرهنگ استفاده مشترك از ماشين، بيش از ۷۰ سال است كه توسط كشورهاي اروپائي و آمريكائي در حال استفاده مي‌باشد و بيش از ۱۵ سال است كه اين خدمات از بستر وب‌سايت به مردم ارائه مي‌گردد و سايت‌ها و شبكه‌هاي زيادي در اين خصوص ايجاد شده است. اساس به وجود آمدن اين گونه خدمات، به دليل كمبود سوخت‌هاي فسيلي به خصوص در دوره جنگ جهاني دوم در آمريكا بوده است كه بعدها بحث آلودگي هوا با توجه به تعدد خودروهاي شخصي در سطح شهرها نيز به آن اضافه شد و حتي در مواقعي بحث اصلي بوده است.

احساس نياز:

بحث آلودگي هوا را مي‌توان يكي از معضلات قرن اخير نام برد. باتوجه به آمار منتشره از سوي مسئولين، تردد خودروهاي تك‌سرنشين در تهران و شهرهاي بزرگ از عوامل اصلي آلودگي هوا مي‌باشد كه هر ساله در ماه‌هاي پاياني پاييز و آغاز فصل زمستان به بيشترين حد خود مي‌رسد. از طرف ديگر بر اساس مشاهدات و اظهارات مسوولان ترافيك شهرداري تهران، يكي از عوامل اصلي سنگيني ترافيك تهران، تردد انفرادي شهروندان با خودروهاي شخصي است.

بنابر آمار ارائه شده از سوي سازمان كنترل كيفيت هواي تهران، بيش از ۸۰ درصد از آلودگي هواي تهران در سال ۱۳۹۰ ناشي از تردد خودروهاي سواري و وانت‌بار است. همچنين طبق مشاهدات، بيشتر خودروهاي سواري در شهر تهران و شهرهاي بزرگ كشور به صورت تك‌سرنشين تردد مي‌كنند.

با تردد خودروهاي تك‌سرنشين، علاوه بر افزايش ترافيك‌هاي جاده‌اي و شهري و افزايش آلودگي هوا، تردد وسائل نقليه عمومي نيز با مشكل مواجه خواهد شد و در اثر ترافيك به وجود آمده حركت وسائل نقليه عمومي هم، با كندي مواجه مي‌شود و اين موضوع علاوه بر آلودگي هوا و محيط زيست، باعث پايمال شدن حقوق آن دسته از افرادي مي‌شود كه از وسائل نقليه عمومي استفاده مي‌كنند.

در حال حاضر و با توجه به آلودگي هوا در خيلي از شهرهاي بزرگ كشور عزيزمان «ايران»، وظيفه پاكيزه نگه داشتن آن بر عهده تك تك افراد مي‌باشد. تعداد ماشين‌هاي بي‌كيفيت داخل شهرها زياد مي‌باشند و تردد چند سرنشيني به صورت درست فرهنگ‌سازي نشده است. در صورتي كه در فرهنگ درست نبايد تردد به صورت تك‌سرنشين چه برون شهري و چه درون شهري انجام شود.

به علاوه ذخاير فسيلي نيز رو به اتمام است و در صورت استفاده بيش از حد و به صورت كنوني، چيزي براي آيندگان باقي نمي‌ماند. اين حركت نياز به يك عزم عمومي دارد تا سفرهاي تك‌سرنشين چه درون‌شهري چه برون‌شهري كاهش پيدا كند.

پس بايد از خود براي حفظ محيط زيست، كاهش ترافيك جاده‌اي و كاهش مصرف سوخت‌هاي با ارزش فسيلي شروع كنيم.

در واقع عبور و مرور خودروهاي تك‌سرنشين بايد مكمل حمل و نقل عمومي باشد، بدين گونه كه هرچه از تعداد خودروهاي تك‌سرنشين كم مي‌شود، تردد خودروهاي عمومي بيشتر مي‌شود. در واقع يك خودروي شخصي مي‌تواند خود به گونه‌اي، يك وسيله‌ي حمل و نقل عمومي محسوب شود.

و يا در بحث اتوبان‌سازي در چند سال اخير شاهد ساخت و ساز اتوبان‌هاي بسياري بوده‌ايم، كه باز هم به اندازه كافي در كاهش ترافيك نتوانسته جواب‌گو باشد. به طور مثال در تهران هرچه اتوبان بيشتري ساخته مي‌شود، كاسته شدن بار ترافيكي باز هم نامحسوس است. اتوبان صدر دو طبقه و سه طبقه مي‌شود، تونل نيايش و توحيد با هزينه‌هاي گزاف از اعماق شهر گذر مي‌كنند، اتوبان امام علي، مسير را از جنوب به شمال راه‌اندازي مي‌كند، ولي به محض «بهره‌برداري»، اين‌ها نيز مانند اتوبان‌هاي قبلي مملو از ماشين مي‌شود و اين به خاطر اين است كه تعداد ماشين‌هاي داخل «تهران» بسيار بيش از ظرفيت اتوبان‌هاي شهر مي‌باشد.

همسفر ياب:

حال يك تيم كارآفرين ايراني، اين مشكل رو در كشورش حس كرده و قصد نموده با همكاري مردم، كمكي در جهت حل اين مشكل بكند. (سايت همسفرياب)

سايت اروپائي نامبرده پس از ۱۳ سال راه‌اندازي، اطلاع رساني كرد كه از طريق اين سايت، تاكنون ۲۴ ميليون نفر جابه‌جا شده‌اند، ۶۳۰۰۰۰ تن از انتشار كربن در هوا كاسته شده، ۹۰۰۰۰ كيلومتر از ترافيك جاده‌اي كم شده و ۷۵۰ ميليون يورو توسط راننده‌ها درآمدزايي شده است. اگر فقط نيمي از اين آمار، داخل ايران اتفاق بيفتد، شاهد تحول شگرفي داخل كشور خواهيم بود.

ضمن اين كه اين سايت، فقط سفرهاي بين شهري را پشتيباني مي‌كند، ولي سايت همسفرياب سفرهاي درون شهري را نيز ساپورت مي‌كند و به عنوان مثال كسي كه محل سكونتش تهران پارس و محل كارش سيد خندان مي‌باشد، مي‌تواند افرادي را كه از تهران‌پارس در طول اين مسير كار دارند، با خود همسفر كند. در مورد سفرهاي بين‌شهري نيز، همچنين مي‌باشد. به طور مثال شخصي كه از اصفهان قصد سفر به تهران را دارد، اشخاصي كه از اصفهان و يا حتي شهرهاي بين راه مانند نطنز، قصد رفتن به تهران و يا حتي شهرهاي بين راه مانند قم داشته باشند را همراه خودش همسفر مي‌نمايد.

مزاياي استفاده از همسفرياب:

  • كاهش ترافيك جاده‌اي
  • كاهش تردد ماشين‌هاي تك‌سرنشين
  • كاهش آلودگي هوا
  • كاهش مصرف سوخت
  • كاهش استهلاك وسائل نقليه
  • تقسيم شدن هزينه‌هاي سفر
  • تقسيم شدن هزينه‌هاي سوخت
  • انتخاب همسفر بر اساس علايق
  • انتخاب راننده بر اساس رأي افراد و مسافران قبلي به راننده
  • افزايش لذت سفر و تنها نبودن در سفرهاي طولاني
  • كاهش خستگي‌هاي رانندگي در جاده
  • ايجاد شبكه اجتماعي قوي
  • كسب تجربه از همسفران
  • همسفرياب در شبكه‌هاي اجتماعي:

فيس‌بوك

لينكدين

تويتر

گوگل‌پلاس

كلمات كليدي: 

فايل‌هاي ضميمه: 

ورود کاربر